Vid föreningens årsmöte i maj valdes fyra nya ledamöter in i styrelsen. Vi har bett dem svara på några frågor, som ska ge dig som medlem en tydligare bild av vilka de är. Först ut är Abdullatif Haj Mohammad.

Vem är du?
– Jag är 33 år gammal och har bott i Sverige sedan december 2013. Jag arbetar på Sundsvall stadsbibliotek sedan september 2014. Jag kommer ursprungligen från Syrien. Jag utbildade mig inom media och kommunikation i Damaskus. Jag har en gedigen bakgrund som journalist, utgivare, researcher och grävande journalist.

Berätta om ditt engagemang i styrelsen!
– Det ska bli spännande att få se på bibliotek ur en annan synvinkel. Om en inte tänker nytt så riskerar en att bli en i mängden. Att ta ansvar är enligt mig en av de viktigaste principerna för framgång. Som ledamot kommer jag att ha fokus på att ta ansvar. Det handlar om att skapa förutsättningar för bibliotekskvalitet och därmed hållbar balans i livet och jag vill dra fördel av min närvaro i styrelsen för att komma närmare de invånare i Sverige som liksom jag har annan kulturell bakgrund än den svenska.

Är det något annat du vill att medlemmarna ska känna till om dig?
– Ett citat från författaren George Bernard Shaw som har betytt mycket för mig är: Livet handlar inte om att hitta dig själv. Livet handlar om att skapa dig själv. Så därför: 2017, 2018 och 2019 arrangerade jag tillsammans med ytterligare några personer, Skandinaviens första arabiska bokmässa på Baltiska hallen i Malmö. För mig är det viktigt att öka kunskapen om arabisk litteratur, både för de som är nyanlända men även för alla andra som vill ha ett kulturellt utbyte. Mellan 2015–2019 var jag chefredaktör för papperstidningen och medieplattformen Öresundspuls, som är en medieplattform på arabiska och svenska. Sedan 2015 sitter jag i styrelsen i Scen Sundsvall som är en fristående ideell riksteaterförening.

Denna intervju publicerades först i Biblioteksbladet nr 4 2020.