I förra veckan var Svensk biblioteksförenings kansli ute på studiebesök hos Kungliga Tekniska högskolans, KTH, bibliotek i Stockholm.

Biblioteket ligger centralt på KTH, och i bibliotekshallen finns ett livs levande träd. Den ursprungliga byggnaden invigdes 1917, bibliotekets kontorsdel och överglasningen av gården gjordes 2002. Från att vara en bokhall blev den inglasade innergården nu istället en studiemiljö där det finns mycket utrymme för studenterna att jobba.

– Efter renoveringen ökade antal besökare med 25 procent och det är alltid mycket studenter här. Eftersom KTH-studenterna har specifika läsperioder med tentaperioder emellan så är det enkelt för oss att förutsäga när det kommer vara som mest folk här hos oss, säger Lena Hurtig, kundtjänstansvarig på biblioteket.

Tanken med det nya biblioteket var tankebubblor, och det märks när man blickar ut över bibliotekshallen. Det finns stora rundformade sittplatser som oftast är upptagna av studenterna.

Det finns ungefär 13 000 helårsstudenter och 5 000 personer som jobbar på hela KTH. De har även biblioteksverksamhet i Södertälje och Kista och de jobbar integrerat med utbildningsverksamheten.

I samma veva som renoveringen skedde flyttades biblioteket organisatoriskt till universitetsförvaltningen. Maria Haglund är överbibliotekarie på KTH och hon menar att det var viktigt för biblioteket att hamna nära KTH:s ledning.

– Det blev ett stort lyft för biblioteksverksamheten, säger Maria Haglund.

Maria Haglund har jobbat som överbibliotekarie sedan 2016. Under 2018 har biblioteket tagit fram en utvecklingsplan. Bland annat att man vill ha ett integrerat bibliotek, att man vill bidra till att KTH:s studenter lyckas bättre och att forskningen blir bättre. Det kan leda till att fler tar examen.

Vi fick också följa med Piah Carlsson till Äldre boksamlingen, där den äldsta boken är från 1600-talet. Intill raritetssamlingen finns det böcker från nedlagda bibliotek.

Här nere sorteras böckerna efter ett helt eget hyllsystem, och förr hade biblioteket också sin egen bokbindning. Genom åren har många samlingar donerats till biblioteket, men nu har man inte möjlighet att ta emot mer. Det finns varken plats för materialet eller tid att gå igenom det, och en hel del ligger fortfarande osorterat.

– När jag går in hit känns det som om jag hamnat i en annan tidszon, för allt går mycket långsammare, säger Piah, som berättar att hon nyligen upptäckte en vacker bok med skisser över operahuset i Sydney bland ännu ej sorterat material.

Ur de många spännande titlarna fick vi bland annat se en tidig utgåva av Cajsa Wargs kokbok och en mycket detaljerad beskrivning av Eiffeltornet, med ritningar över tornets samtliga delar.