Genom resestipendium från Svensk biblioteksförening har medie- och kataloggruppen i Bibliotek i Väst deltagit i Louisiana litteraturfestival 2022. Nu har de skrivit en rapport om resan.

”Studieresan var väldigt inspirerande för oss alla i Bibliotek i Västs medie-och kataloggrupp. Vi är bibliotekarier från 7 olika bibliotek. Orust, Tjörn, Stenungsund, Kungälv, Ale, Öckerö och Lilla Edet. Sedan 2007 har vi samarbetat kring frågor som rör mediebevakning, inköp, katalog, litteraturträffar, läsecirklar och författarbesök. Att få möjlighet att träffas och umgås i några dagar var en av de stora behållningarna med resan.

Vi träffas fysiskt några gånger varje år, träffar där vi på kort tid ska gå igenom många saker som rör verksamheten. Här fick vi några dagar tillsammans och det var mycket givande. Särskilt nu efter pandemin att få sitta tillsammans och lyssna och inspireras och skratta ihop. Vi delade med oss av våra intryck från litteraturfestivalen och vi tyckte alla att uppläggen av arrangemangen var väldigt bra, en insatt moderator och författare som samtalar. Kanske något vi kan göra hemma?”

Läs hela rapporten här, länk öppnas i nytt fönster!

Foto: Johanna Lundqvist. I bild: Aslaug Myhrberg, en av stipendiaterna.