Siska Humlesjö är systembibliotekarie och jobbar med projektet Queerlit vid Göteborgs forskningsinfrastruktur för digital humaniora (GRIDH). Under Biblioteksdagarna i maj kommer hon att prata om databasen för skönlitteratur med HBTQI-tematik.

– Det känns roligt att få vara en av talarna! Jag har aldrig varit på biblioteksdagarna så det ska bli spännande att få ta del av sammanhanget och samtidigt förmedla projektet Queerlit som jag är mycket stolt över och som jag hoppas kan vara inspirerande för andra biblioteksverksamheter, säger Humlesjö.

Kan du berätta om projektet Queerlit?
– Queerlit är ett projekt där bibliotekarier och forskare tillsammans skapar en bibliografi över svensk skönlitteratur med HBTQI-tematik och förser den med ämnesord utifrån en egen tesaurus som även den har HBTQI-tematik. Mycket av litteraturen är äldre verk som aldrig indexerats, mycket är sånt som står i bibliotekens magasin och få vet vad verken handlar om. Vi förser dem med även med allmänna ämnesord, vilket förhoppningsvis gör att verken kan upptäckas av nya läsare oavsett intresseområde.  Vi är även pilot som externt integrerat ämnesordssystem i Libris.

Varför behövs en databas för HBTQI-tematik?
– Massor med människor har haft egna listor över HBTQI-litteratur hemma på sina kammare, på sina bibliotek med mera. Att sammanställa dessa till en bibliografi och samtidigt ta fram ord som kan beskriva litteraturen och tematiken möjliggör forskning, läsupplevelser och förhoppningsvis fler personer som kan hitta litteratur där de kan hitta karaktärer att känna igen sig i.

Varför ska man komma och lyssna på din föreläsning?
– Queerlit är unikt i att forskare, bibliotekarier och allmänhet tillsammans bidragit till både ämnesorden och bibliografin. Jag tror våra erfarenheter kan bidra till att förenkla metadataarbetet och tillgängliggörandet av litteraturen för fler bibliotek och bibliotekarier.

Vad är det viktigaste du vill att deltagarna ska ta med sig efter att ha lyssnat på dig?
– Att vi bibliotekarier inte behöver göra allt jobb själva, vi har massa engagerade läsare runt oss, både forskare och allmänhet, som mer än gärna vill bidra med sin kunskap till biblioteken, till exempel genom att berätta vad gamla gömda magasinsböcker handlar om.

Anmäl dig till Biblioteksdagarna

Inför lansering av databasen Queerlit skrev Sebastian Lönnlöv en krönika för Svensk biblioteksförening. Här kan du läsa krönikan, länken öppnas i nytt fönster!

Foto: Gunnar Jönsson.