Den så kallade ”mangaboomen” som Dagens Nyheter skrev om i början av hösten är något som även våra medlemmar ute i landet har känt av.

Manga är det japanska ordet för tecknade serier och mangaböckerna har de senaste åren blivit alltmer populärt bland ungdomar och unga vuxna. Mangaböcker har tagit upp allt större del av bibliotekens hyllor.

– Det är många som lånar hem och reserverar manga. Vissa delar av de populäraste mangaserierna kan emellanåt vara svåra att får tag på. Manga läses och bläddras också på plats på Balagan, i vårt serierum, säger Susanna Jacobson som är bibliotekarie på stadsbiblioteket i Malmö.

Även biblioteket i Östersund har märkt av den så kallade mangaboomen. Där får de in en hel del inköpsförslag som gäller manga, men även bibliotekets engelska mangasektion har utökats betydligt de senaste åren. Det tror man beror på att fler av de som är mangaintresserade är beredda att läsa på engelska. Även biblioteket i Karlstad har märkt av att mangaintresserade gärna läser på engelska.

– Vi på Karlstads stadsbibliotek lånar ut väldigt mycket manga, varav cirka 90 % av den manga vi lånar ut är på engelska. Jag har haft det på känn under några år. De senaste fem åren har barn och unga frågat efter manga mer och mer. Jag började köpa in engelsk manga samma vår som coronapandemin startade. Vi insåg att manga på svenska är jättesvårt att köpa in då de svenska förlagen inte längre trycker dem. Jag gjorde lite global omvärldsbevakning på vilka 20 titlar man måste ha som utgångspunkt, och på den vägen är det. Nu har vi ett relativt stort utbud med manga för olika åldrar. Mer än hälften är konstant utlånade, säger Maria Jansson som är bibliotekarie på barnavdelningen i Karlstad stadsbibliotek.

Men att det just ska vara någon slags ”boom” med manga är biblioteken vi har pratat med skeptiska till, de menar att det alltid funnits ett stort intresse för manga.

– Visst är det populärt just nu, men det har alltid lästs mycket manga i den här åldern, sedan mangan introducerades på biblioteket. Vår kollega Philip som har koll på mangan menar att populariteten kan blanda annat bestå i att det ofta är häftiga äventyr i mangan, rätt komplexa historier med många tråda, med hjältar, antihjältar och hjältinnor. Det går dessutom relativt snabbt att läsa och samtidigt finns det många böcker att läsa i var serie, säger Susanna Jacobson.

På Östersunds bibliotek menar man att mangaboomen sprack för något decennium sedan och en stor del av den svenska utgivningen av manga upphörde, men att intresset för manga har varit fortsatt starkt. Att manga-genren är populär är ett faktum – men om det är rekordstort – det beror på vem du frågar.

Foto: Susanna Jacobson, bilden är i från serierummet på biblioteket i Malmö.