Snart är det dags för årets vinnare av Sveriges biblioteks utmärkelser att få motta sina priser och diplom. Prisceremonin sker i år på Norra Latin i centrala Stockholm, och kommer att visas i en videoversion på biblioteksforeningen.se i början av november. Leder ceremonin gör Yukiko Duke.

Yukiko Duke har lång och bred erfarenhet inom litteratur- och kulturområdet, och arbetar bland mycket annat som kulturjournalist, författare, och översättare. Under 90-talet ledde hon flera olika kulturprogram i SVT, och har även varit konstnärlig ledare för den internationella litteraturfestivalen Stockholm Literature. Hon driver också en egen YouTube-kanal där hon ger litteraturtips.

– I likhet med många, många andra har jag haft biblioteket som ett andra hem sedan jag var liten. Kloka och yrkesstolta bibliotekarier har hjälpt mig fram till oförglömliga läsupplevelser, som på olika vis har präglat mig. Jag är så glad och tacksam över att vi har ett så väl fungerande biblioteksväsende i Sverige. Och just därför känns det så fint att få leda programmet när biblioteken och de som gör biblioteken till en sådan fantastisk plats, bibliotekarierna och författarna, lyfts fram, säger Yukiko Duke om uppdraget.

Foto: Peter Cederling