Välkommen till Regionförening Skåne

Regionförening Skåne har cirka 500 medlemmar. Vi arrangerar föreläsningar, studiebesök och samtal om ämnen aktuella för vår målgrupp: medlemmar från och intresserade av alla sorters bibliotek. Våra program omfattar både akademi och praktik, har bredd och djup och erbjuds i olika format och längd, alltifrån kortare kvällsföreläsningar till heldagsarrangemang. Ungefär en gång i månaden ges tillfälle till fortbildning, inspiration, erfarenhetsutbyte och nätverkande.

Här kan du läsa stadgarna för regionföreningen som pdf, öppnas i nytt fönster.

Om du har några önskemål eller åsikter om vår verksamhet kontakta styrelsen.

Susann Ek

Ordförande, Bibliotekschef Landskrona stad

Anja Hoppe

Ledamot, HT-biblioteken, Lunds universitet

Linda Petersson

Ledamot, Stadsbiblioteket i Malmö

Mia Dimblad

Kassör, Hässleholms bibliotek

Ellen Follin

Sekreterare, MTM

Christian Forsell

Helsingborgs bibliotek

PÅ GÅNG

Här hittar du kommande träffar och händelser.

Dags för en mer sansad debatt kring unga och medier?

Idag släppte Statens medieråd Ungar & medier, Sveriges största undersökning om barn och ungas medieanvändning som sedan 2005 görs vartannat år med hjälp av Statistiska Centralbyrån.

10 september, 2019

Johanna Lundin leder prisceremonin

Johanna Lundin har bloggat om litteratur och kultur i ett decennium. Hennes hjärta klappar starkt för kulturen och för samhällsfrågor vilket går igen både i hennes yrkes- och privatliv.

10 september, 2019

Carl von Linné-plaketten till Josefin Johansson och Jonna Björnstjerna

Carl von Linné-plaketten för bästa fackbok för barn eller ungdomar går 2019 till Josefin Johansson och Jonna Björnstjerna för Drottningsylt.

9 september, 2019

Glöm inte användarna

Ja, det stämmer att föråldrade it-system kostar för mycket i förhållande till vad det smakar och därtill begränsar möjligheten till innovation. Detta faktum kan alltför många inom stat, regioner och kommuner skriva under på. Men som så ofta när stora, offentliga it-satsningar diskuteras, saknar jag en diskussion om att tjänsterna ska kunna användas i slutändan.

6 september, 2019

Den ojämlika tekniken: äldres vardag med digitala medier

Dino Viscovi är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö och en av våra talare på årets Forskardag.

6 september, 2019

Dags för Sverige att visa sin stolthet över bibliotek och bildning

Precis innan man går ut i ankomsthallen på Arlanda är det en stor bild på Asplundhuset, Stockholms stadsbibliotek. Det är en fantastisk byggnad och monument över den tidens bildningssträvanden. Men är det inte dags att bygga för framtiden?

5 september, 2019