Välkommen till Regionförening Sydost

Vi är en av Svensk biblioteksförenings åtta regionföreningar. Vår uppgift är att inom Kalmar, Blekinge och Kronobergs län verka för att skapa nätverk mellan föreningens enskilda medlemmar i syfte att främja deras erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling. Det sker bland annat genom att vi arrangerar föreläsningar, studiebesök och erbjuder möjligheter till diskussioner. Vi vill vara den samarbetspartner som du vänder dig till när du eller ditt arbetslag hittar något ni är nyfikna på eller vill kompetensutvecklas kring. Vi vill aktivt verka för att skapa nätverk som gynnar alla bibliotekstyper i region sydost.
Regionföreningen sydost finns även på Facebook. Gilla oss och kolla in våra arrangemang: https://www.facebook.com/SBFSydost/

Här kan du läsa stadgarna för regionföreningen som pdf, öppnas i nytt fönster.

Om du har några önskemål eller åsikter om vår verksamhet kontakta styrelsen.

Lotta Gustafsson

Ordförande, Linnéuniversitetet

Lotta Hansson Löthgren

Linnéuniversitetet

Bodil Kjellin

Biblioteken i Karlskrona

Anna Hallberg

LInnéuniversitetet

Anna Thordstein

Statens maritima museer

Peter Linde

Blekinge Tekniska Högskola

Kristian Pehrsson

Studerande, Linnéuniversitetet

Ásdís Paulsdóttir

Emmaboda bibliotek

Maila mig

Dags för en mer sansad debatt kring unga och medier?

Idag släppte Statens medieråd Ungar & medier, Sveriges största undersökning om barn och ungas medieanvändning som sedan 2005 görs vartannat år med hjälp av Statistiska Centralbyrån.

10 september, 2019

Johanna Lundin leder prisceremonin

Johanna Lundin har bloggat om litteratur och kultur i ett decennium. Hennes hjärta klappar starkt för kulturen och för samhällsfrågor vilket går igen både i hennes yrkes- och privatliv.

10 september, 2019

Carl von Linné-plaketten till Josefin Johansson och Jonna Björnstjerna

Carl von Linné-plaketten för bästa fackbok för barn eller ungdomar går 2019 till Josefin Johansson och Jonna Björnstjerna för Drottningsylt.

9 september, 2019

Glöm inte användarna

Ja, det stämmer att föråldrade it-system kostar för mycket i förhållande till vad det smakar och därtill begränsar möjligheten till innovation. Detta faktum kan alltför många inom stat, regioner och kommuner skriva under på. Men som så ofta när stora, offentliga it-satsningar diskuteras, saknar jag en diskussion om att tjänsterna ska kunna användas i slutändan.

6 september, 2019

Den ojämlika tekniken: äldres vardag med digitala medier

Dino Viscovi är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö och en av våra talare på årets Forskardag.

6 september, 2019

Dags för Sverige att visa sin stolthet över bibliotek och bildning

Precis innan man går ut i ankomsthallen på Arlanda är det en stor bild på Asplundhuset, Stockholms stadsbibliotek. Det är en fantastisk byggnad och monument över den tidens bildningssträvanden. Men är det inte dags att bygga för framtiden?

5 september, 2019