Datum för evenemanget: 27 maj, 2020

Hållbara samhällen och bibliotek – Live från Malmö

27 maj 2020 arrangerade Svensk biblioteksförening sin första helt virtuella konferens. Stort tack till alla som deltog!

Program

Temat för årets biblioteksdagar var formulerat ”biblioteket som aktör i det hållbara samhället”. Biblioteksdagarna är inställda men frågeställningarna är minst sagt högaktuella. Därför kommer vi istället att diskutera de här frågorna vid en digital konferens som vi sänder via Zoom 27 maj.

I STUDIO Meetingpoint i Malmö skapar vi, tillsammans med moderator Anders Mildner, en digital knutpunkt för både internationella och svenska gäster. Det blir föreläsningar, intervjuer och panelsamtal. Som deltagare kommer du genom en chattfunktion att enkelt kunna skicka frågor till våra olika gäster, och ta aktiv del i dagen.

Till programmet

Bland de medverkande

Mattias Goldmann

Hållbarhetschef på Sweco och profilerad debattör och inspiratör inom klimatområdet. Han var tidigare VD för tankesmedjan Fores, och har korats till Mäktigast i Hållbarhetssverige.

Han har skrivit flera böcker, varav den senaste, Klimatsynda, ges ut 28 maj.

Nina Simon

Spacemaker och VD för OF/BY/FOR ALL, en ideell organisation som arbetar för att medborgerliga och kulturella platser ska kunna bli relevanta för fler människor. Tidigare chef för Santa Cruz Museum of Art & History och har skrivit de två bästsäljande böckerna ”The Participatory Museum”och ”The Art of Relevance”. Aktiv föreläsare som bland annat deltagit i flera TEDx.

Björn Hedensjö

Författare och legitimerad psykolog som tidigare arbetat som journalist på Svenska Dagbladet, Dagens Industri och Dagens Nyheter. 2011 började han studera till psykolog vid Karolinska Institutet och skrev sitt examensarbete i samband med arbete som forskningsassistent på Harvard Medical School. Björn har skrivit böcker om bland annat stresshantering, sömn och ledarskapspsykologi, ämnen som han ofta föreläser om.

Foto: John Guthed

Johanna Havemann

Fil. dr. i utvecklings- och evolutionsbiologi. Konsult och coach inom Open Science Communication och Digital Science Project Management på egna företaget Access 2 Perspectives. Hon har bland annat arbetat med FN:s miljöprogram (UNEP), flera icke-statliga organisationer och start-ups inom forskningsområdet.

Kris De Decker

Tidigare frilansande vetenskaps- och teknikjournalist som startade och driver Low-tech Magazine. Skribent på DEMAND Centre vid Lancasters universitet, och medskapare av det konstnärliga projektet Human Power Plant, som undersöker möjligheterna för mänsklig energiproduktion i ett modernt samhälle.

Läs vår intervju med Kris:
”Reconsider the thinking that everything should become digital”

Marie Engberg Eiriksson

Bibliotekarie, grundare av reseguiden Library Planet, ständig kommittémedlem av IFLAS:s sektion för biblioteksservice för personer med särskilda behov, samt projektledare för det danska nationella projektet ”Det tilgængelige Folkebibliotek” på Gentofte Centralbibliotek.

Läs vår intervju med Marie:
”Vi exkluderar människor utan fast bostad från många av våra erbjudanden”

Priyanka Mohan

Strategic lead på M S Swaminathan Research Foundation (MSSRF) i Chennai, Indien. MSSRF arbetar med att öka tillämpningen av modern vetenskap och teknologi inom jordbruket för att förbättra livsvillkoren i indiska landsbygdssamhällen, bland annat med hjälp av folkbiblioteken. Mohans expertisområden innefattar bland annat hantering av naturresurser och samhälleliga anpassningar till klimatförändringar, och hon har arbetat för organisationer som International Development Research Centre, Bill & Melinda Gates Foundation och Cordaid.

Anders Mildner

Moderator

Journalist, författare och föreläsare. Innehålls- och kommunikationsansvarig på mötesbolaget Altitude Meetings som han också är delägare i. Var även moderator under Biblioteksdagarna 2019.

Foto: Jesper Berg