26 apr, 2024
Nyheter

”Genom att instifta ett stipendium väcker vi intresse för ämnet på utbildningarna”

Skriver du en masteruppsats kopplad till den svenska Fotoboken? Nu kan du ansöka om Fotoförfattarnas stipendium på 5 000 kr. Ansökningsperioden är 1 april – 1 maj 2024.

Porträttbild Annika Legzdins.
Filtrera nyhetskategori
Nyheter

”Det känns naturligtvis bra att Digidel är tillbaka”

Efter att ha varit vilande under 2023 startar biblioteken i Kristianstads digitala lärcenter Digidel upp sin verksamhet på nytt.

25 april, 2024

Nyheter Stöd och stipendier

Grattis till våra resestipendiater!

Svensk biblioteksförening delar ut resestipendier till medlemmar, och nu har kansliet fattat beslut om årets resestipendier.

24 april, 2024

Låna ett Kulturbesök på Rosengårdsbiblioteket

Nu kan du låna ett kulturbesök på Rosengårdsbibliotek. Biblioteken i Malmö sökte, tillsammans med Skånes Dansteater, pengar för att genomföra ett pilotprojekt för att testa möjligheten att ”låna ut” kulturbesök på biblioteket.

23 april, 2024

Nyheter Stöd och stipendier

”Jag förväntar mig många spännande nya möten”

Inger Nilsson, skolbibliotekarie på Baldersskolan som är en F-9 skola i Staffanstorp, har fått Svensk biblioteksförenings resestipendium för internationellt engagemang för att åka på Midterm Meeting i Rom.

22 april, 2024

Katarina Michnik är ny ordförande för Collijnpriset

Katarina Michnik är ny ordförande i juryn för Collijnpriset. Michnik har tidigare suttit i juryn som ledamot och säger att de uppsatser som nomineras till Collijnpriset brukar vara intressanta, inspirerande och kompetensutvecklande att läsa.

19 april, 2024

Biblioteksdagarna 2024 Nyheter

”Jag hoppas på att utbytet blir ömsesidigt”

Peter Monsen, ungdomsbibliotekarie på Biblioteken i Solna, kommer under Biblioteksdagarna 2024 att presentera sin programverksamhet ”Bokdejt – en programserie för unga. Från succé till fiasko till …”.

18 april, 2024