18 mar, 2024
Nyheter Stöd och stipendier

De får resestipendium för internationellt engagemang

Som medlem i Svensk biblioteksförening, enskild eller anställd hos institutionella medlemmar, kan du söka resestipendium för att delta i IFLA:s eller liknande internationell biblioteksorganisations arbete under 2024. Nu har kansliet fattat beslut om årets resestipendier för internationellt engagemang.

Filtrera nyhetskategori
Nyheter Sveriges biblioteks utmärkelser

”Det är en ära att bli vald att ingå i Collijn-prisets jury”

Wolfgang Undorf, handläggare på Kungliga biblioteket, är ny ledamot i jurygruppen för Collijn-priset.

15 mars, 2024

Biblioteksdagarna 2024 Nyheter

”Biblioteken kan verkligen vara det kreativa rummet i samhället”

Biblioteket som kreativt rum är temat för en av programpunkterna under Biblioteksdagarna 2024. Vi har pratat med Anna Persson, verksamhetsutvecklare på Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg, som medverkar i programpunkten.

14 mars, 2024

Bidra till inrapporteringen av otillbörlig påverkan på bibliotek!

Otillbörlig påverkan från politiker strider mot principen om armlängds avstånd. Även försök från allmänheten att påverka bestånd och annan verksamhet kan leda till en biblioteksverksamhet som väljer att inte köpa in viss litteratur eller som väljer bort viss programverksamhet.

14 mars, 2024

Historien om Sverige Nyheter

Barn och unga i fokus när Piteå stadsbibliotek satsar på historia

Piteå stadsbibliotek satsar på historia för barn och unga genom såväl konst- och skrivprojekt som historiska bokprat.

13 mars, 2024

Bokmässan 2024 Nyheter

Call for Programs till Bokmässan 2024

I år medverkar Svensk biblioteksförening tillsammans med Kulturförvaltningen Västra Götalandsregionen (VGR) och Kungliga biblioteket (KB) på Biblioteksscenen på Bokmässan 26–27 september i Göteborg. Nu kan du komma med förslag på program till Biblioteksscenen.

12 mars, 2024

Nyheter Sveriges biblioteks utmärkelser

Dags att nominera till Greta Renborgs pris 2024

Nu är det dags att nominera årets vinnare av Greta Renborgs pris.

11 mars, 2024