Datum för evenemanget: 5 nov, 2023

Kalendarium

I november 2023 startade SVT:s största historiesatsning någonsin – Historien om Sverige. SVT erbjuder bibliotek att i samband med serien uppmärksamma Sveriges historia. Ta tillfället i akt och var med och lyft historia, både nationell och lokal, på ert bibliotek.

Svensk biblioteksförening hoppas att satsningen kommer att leda till ett ökat intresse för Sveriges historia och alla de bibliotek som tar berättelsen vidare på olika sätt.

Här presenteras bibliotek som anordnar evenemang i samband med Historien om Sverige.

Arrangerar ditt bibliotek något i samband med Historien om Sverige, och vill synas i vårt kalendarium? Kontakta vår kommunikatör: saskia.rubensson@svbib.se

Läs mer om Historien om Sverige här

Är du nyfiken på vad ditt lokala museum arrangerar? Läs mer här, länk öppnas i ny flik.

Lilla Edets bibliotek

• Onsdag 10 april kl. 18.30–20.00. Författarbesök av Tomas Andersson.

Välkommen på Kulturonsdag! Vi får åter nöjet att lyssna till författaren och historikern Tomas Andersson till Lilla Edet. Denna gång med sin andra del av den populär boken Bohusläns historia, del 2: Från 1658 till nutid.

I denna andra del av Bohusläns historia är landskapet i ständig förvandling. Tomas Andersson beskriver kunnigt storpolitik och häxprocesser, frihamnar och fälttåg. Även nutida bohuslänningar får skildra sin hembygd, dåtid och nutid knyts därmed ihop och bildar tillsammans en mångskiftande bild av Bohusläns historia.

Evenemanget är gratis. Läs mer och boka biljett till författarbesöket här.

Biblioteken i Kungsbacka

• Fjärås nu och då (mest då) – föredrag av Ingvar Alnström. Plats: Fjärås bibliotek. Torsdag 8 februari kl. 18:00–19:15.

Ingvar Alnström berättar om Fjärås fascinerande historia – från istiden och fram till nutidens moderna samhälle. Alnström är auktoriserad guide och bland annat känd för sina mycket omtyckta stadsvandringar och guidningar i Västsverige.

• Hedvig Eleonora och hennes tid – föredrag av Eva Helen Ulvros. Måndag 19 februari kl. 18:00–19:15. Plats: Kulturhuset Fyren – Kulturtorget.

Eva Helen Ulvros berättar om den svenska barockens drottning, känd som ”karlarnas maka, mor och farmor”. Hedvig Eleonora levde hela sitt långa liv i maktens centrum, men vem var hon egentligen? Eva Helen Ulvros är professor emerita i historia vid Lunds universitet och forskar om kultur-, genus- och socialhistoria.

• Kungsbacka – förr, nu, framtid. Torsdag 22 februari kl. 17:00–20:00. Plats: Kulturhuset Fyren – Kulturtorget.

Biblioteken i Kungsbacka bjuder på spännande levnadsberättelser och historiska skeenden från Halland. Lokala föreningar presenterar sig och sin verksamhet. Klockan 18.00: Julia Mielke från Äskhults by berättar om historiska vändpunkter i byns tusenåriga historia.

• Elin Anna Labba – författarbesök. Tisdag 9 april kl. 18:00–19:15. Plats: Kulturhuset Fyren – Kulturtorget.

Elin Anna Labba slog igenom stort 2020 med sin debutbok Herrarna satte oss hit, en skildring av tvångsförflyttningen av samiska familjer som pågick så sent som på 50-talet. För den tilldelades hon flertalet priser. Far inte till havet är hennes första roman sin bygger på berättelser om samiska byar som dränktes under 1900-talet stora vattenkraftsepok i norra Sverige.

Läs mer om evenemangen på Biblioteken i Kungsbacka här, länk öppnas i nytt fönster.

Piteås bibliotek

• 2 mars kl. 12.00 på stadsbiblioteket. Sopplunch med historiska boktips.

Personalen tipsar om sina favoritböcker med historiskt tema, både nya och gamla godingar. Vi bjuder på sopplunch med smörgås.

• 14 mars kl. 19.00 på stadsbiblioteket. Författarbesök: Maria Gustavsdotter.

Maria Gustavsdotter har gjort stor succé med den dramatiska familjekrönikan Prästdöttrarna som utspelar sig på 1600-talet och serien Fem pärlor till hustruns krona, om en ung flickas uppväxt till kvinna under en av de mest dramatiska perioderna i svensk historia.

• 11 april kl. 19.00 på stadsbiblioteket. Quiz – Fakta och fiktion om förr.

Det blir frågor om böcker, figurer och författare, allt kan dyka upp. Bokpris till de två som prickar in flest rätt. Biblioteket bjuder på fika.

• 24 april kl. 19.00 på stadsbiblioteket. Författarbesök: Anna Laestadius Larsson.

Anna Laestadius Larsson är journalist och författare. Hon är mest känd för sina historiska romaner med kvinnor i centrum, såsom Barnbruden, Pottungen och Räfvhonan. 2022 utkom både fackboken Alla dessa djäfla qvinnor om Sveriges första feminister och romanen Törnrosens triumf.

• Historiskt kul på sportlovet

Historiska lekar, tävlingar och pyssel för stora och små barn på alla bibliotek i Piteå under sportlovet.Vad lekte barn med förr i tiden? Kom in på biblioteket får du se. Öppettider för respektive bibliotek hittar du på webbplatsen Biblioteken i Norrbotten, länk öppnas i nytt fönster.

Det här och mycket mer arrangeras i samband med Historien om Sverige på Piteås bibliotek. Läs mer om evenemangen på Piteå biblioteks hemsida, eller Facebook-sida.