Prisutdelning av Sveriges biblioteks utmärkelser 2023

I mitten av november hölls prisceremonin för årets vinnare av Sveriges biblioteks utmärkelser 2023. Vi filmade evenemanget, och du kan nu se hela filmen på den här sidan. Ceremonin leds av Eva Fred. För textläsningen står Ellen Jelinek och för musiken står Emil Jensen tillsammans med Hanna Ekström.

Om Sveriges biblioteks utmärkelser

Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser till bibliotekspersonal, författare och illustratörer. Priserna är unika då pristagarna utses av bibliotekarier och experter på läsningens praktik. Prisceremonin är ett sätt för oss att synliggöra och lyfta fram bibliotekens verksamhet och uppgift i samhället. Med Sveriges biblioteks utmärkelser vill vi uppmärksamma det framstående arbete som varje dag görs på våra bibliotek.

Fler vinnarintervjuer

Läs också gärna våra intervjuer med årets vinnare. Länkar till intervjuerna, och mer information om priserna och vilka som utsett årets vinnare, hittar du på vår samlingssida om Sveriges biblioteks utmärkelser. Med årets vinnare av Bengt Hjelmqvists pris, Mimmi Söderholm, har vi gjort ett videoreportage.

Till videoreportaget om årets pristagare av Bengt Hjelmqvists pris