Nu kan du säkra din biljett till Biblioteksdagarna, som anordnas 24–25 maj 2023 i Linköping.

Under två dagar i maj samlar vi sektorn för att lyssna, samtala och utbyta idéer. Det blir föreläsningar med nationella och internationella talare, interaktiva övningar och nätverkande. Temat för Biblioteksdagarna 2023 är Öppenhet.

Öppenhet är grunden i ett demokratiskt samhälle. För många representerar biblioteken bilden av just öppenhet. I lokalsamhället, i skolan, på högskolan eller på arbetsplatsen är biblioteket en plats för alla. Tillträdesförbud, kostsamma forskningstidskrifter, låsta rum som ska föreställa skolbibliotek; är biblioteken så öppna som vi vill att de ska vara? Under Biblioteksdagarna 2023 tittar vi närmre på öppenheten i en bibliotekskontext. På det öppna rummet och den öppna datan. På uppdraget och (de potentiella) användarna i relation till öppenheten.

Thomas Nygren – en av våra keynotetalare

Vi kan redan nu presentera en av våra keynotetalare: Thomas Nygren, professor i didaktik med inriktning mot historia och samhällskunskap, Uppsala universitet. Nygrens forskning visar bland annat att väldigt många har svårt att kritiskt granska digitala nyheter. Forskningen visar också hur olika typer av kunskaper, material och metoder kan hjälpa människor att genomskåda propaganda och manipulationer på nätet. Thomas Nygren leder flera forskningsprojekt om utbildning emot desinformation.

Konferensavgift:
Medlem: 4700 kr exkl moms (5875 kr inkl moms)
Ej medlem: 5400 kr exkl moms (6750 kr inkl moms)
Student/Pensionär: 2500 kr exkl moms (3125 kr inkl moms)

Anmäl dig här