Nu kan du säkra din biljett till Biblioteksdagarna, som anordnas 22–23 maj 2024 i Skellefteå.

Under två dagar i maj samlar vi sektorn i Sara kulturhus i Skellefteå för att lyssna, samtala och utbyta idéer. Det blir nätverkande och föreläsningar med välmeriterade talare. Temat för Biblioteksdagarna 2024 är Kreativitet.

Kreativitet kan finnas i det lilla eller det stora. Det kan vara en ny möblering av barnavdelningen eller att träna på svåra användarmöten med hjälp av avatarer. Den tekniska utvecklingen öppnar för nya innovationer, likaväl som idéer från medarbetare och användare. Samverkan med andra aktörer, professioner och verksamheter gör oss också mer kreativa. På Biblioteksdagarna 2024 undersöker vi tillsammans kreativiteten i bibliotekssektorn. Var finns möjligheterna och hindren? Och har vi tid och råd att inte vara kreativa?

Sista anmälningsdag för konferensen är 22 april!

Anmäl dig här

Palle Dahlstedt – en av våra huvudtalare

Vi kan redan nu presentera en av våra huvudtalare: Palle Dahlstedt. Han är tonsättare, konstnär, improvisatör, professor i interaktionsdesign vid Göteborgs Universitet och Chalmers, samt lärare i komposition vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Han är också adjungerad professor i Konst och Teknologi i Aalborg i Danmark. I sin forskning undersöker han kopplingen mellan konstnärligt skapande och avancerad teknologi, och dess estetiska och etiska förutsättningar och följder, och har bidragit med både teknologier och teori till forskningsfältet, alla djupt rotade i hans egen konstnärliga praktik. Dahlstedt kommer att inleda Biblioteksdagarna 2024 med att prata bland annat om vad kreativitet ur ett filosofiskt, konstnärligt och estetiskt perspektiv är.

Konferensavgift:

Early bird medlem: 4 100 kronor till och med 1 mars.
Ordinarie medlem: 5 000 kronor
Early bird ej medlem:
4 800 kronor till och med 1 mars.
Ordinarie ej medlem: 5 700 kronor.
Student/pension: 2 800 kronor.

Institutionella medlemmar i föreningen erhåller rabatt på deltagaravgiften i förhållande till antalet anställda. Vänligen kontakta info@svbib.se för information.

Alla priser är ex moms och det tillkommer en serviceavgift på 40 kr ex moms på alla fakturor.

För er som kommer resande söderifrån:

Tänk på att boka resa i god tid. Vi kan redan nu berätta att programmet den 22 maj kommer att börja klockan 10.00 och konferensen slutar den 23 maj klockan 14.00.

Flyg
SAS flyger mellan Stockholm Arlanda och Skellefteå Airport. Flygbussar till Skellefteå går i anslutning till alla flyg och tar cirka 20 minuter. Flygbussarna stannar vid alla större hotell i staden. Den 21 maj finns flera avgångar att välja mellan. Den 22 maj finns ett morgonflyg som landar i Skellefteå klockan 09.25. Det innebär en liten försening till invigningen av konferensen. Den 23 maj avgår ett flyg från Skellefteå Airport klockan 15.50.

Tåg
SJ kör nattåg från Stockholm. Du åker antingen till Umeå eller till tågstationerna i Bastuträsk eller Jörn. Därifrån tar du bussen vidare till Skellefteå. Skellefteå busstation ligger cirka 200 meter från Sara kulturhus. Nattåget som kommer fram den 22 maj kräver, enligt nuvarande tidtabell, byte i Umeå för att komma i tid till konferensstart.

Sista anmälningsdag för konferensen är 22 april!

Anmäl dig här

Foto på Palle Dahlstedt tagen av Julia Persson.