I år har Bokbåten besökt skärgårdsbor i 70 år. Vi har pratat med Therése Björkman, bibliotekarie på Bokbåten och Norrtälje stadsbibliotek, som ser tillbaka på en biblioteksverksamhet som fortsätter att sprida läslust oavsett hur hårt havet stormar.

Under fem dagar varje vår och höst åker Bokbåten ut till 23 bryggor i Stockholms skärgård för att erbjuda biblioteksservice. Verksamheten drivs idag av Norrtälje kommun i samarbete med Österåker, Värmdö och Haninges kommuner med stöd av Region Stockholm.

Vad är roligast med att arbeta på Bokbåten?
– Dels att faktiskt få åka ut med båten, få träffa alla våra låntagare och se glädjen över att vi kommer. Det är en väldigt positiv stämning ombord och alla är så glada över att verksamheten har kunnat fortsätta. Dels är det arbetet bakom kulisserna. Att få logistiken gå ihop. Vi har ett väldigt begränsat utrymme att röra oss på, böckerna i magasinet ska packas ner i uppmärkta lådor som sedan ska få plats på hyllplanet med samma siffra ombord på båten. Önskade och inköpta böcker ska fördelas ut jämt över öarna. Det är också en vinst att få jobba med kollegor från andra kommuner, att få dela erfarenheter med varandra.

Kan du berätta om någon minnesvärd upplevelse från Bokbåten genom åren?
– Det är svårt att välja bara en. En av mina första turer samtalade jag till exempel med en dam som hade varit ombord på båten redan på dess premiärtur år 1953. Det var lite häftigt. Jag kommer också alltid att minnas det speciella med att åka ut mitt under brinnande pandemi. Våren 2021 tog vi ombord max fyra låntagare åt gången, vi i personalen bar munskydd hela tiden, bortsett från när vi åt mat, och det var hela tiden ett säkerhetstänk. En av skolorna fick dessutom stänga på grund av ett Corona-utbrott fem minuter innan vi anlände på öns brygga, vilket såklart gav oss en tankeställare.

Hur har Bokbåten förändrats genom åren?
– Sedan jag började åka år 2019 har det sett mer eller mindre likadant ut. Precis som på övriga bibliotek hade vi nedgång av utlån och besök under pandemin, men det har äntligen vänt uppåt igen. Historiskt sett har det varit olika kommuner som ingått i samarbetet. Norrtälje var till exempel borta från samarbetet mellan år 1967–2005 innan vi gick med igen. Så sent som nu i våras bytte vi ut en av våra öar till Tjockö som med glädje välkomnade oss tillbaka.

Vilka utmaningar finns det med att arbeta på Bokbåten?
– Utrymmet är en del av det, att det är en begränsad mängd litteratur vi kan få med, jag behöver se till att vi har med oss lite av allt. Tekniken är också väsentlig. Att allting ska fungera när vi väl är ute på vattnet. Den här turen i våras hade vi till exempel väldiga nätverksproblem och fick klara större delen av veckan utan internet. Det är inte bara att ringa IT-avdelningen och få hjälp direkt.

Vad hoppas du på för Bokbåtens framtid?
– Jag hoppas på att vi kan fortsätta att åka ut i skärgården två gånger per år för att erbjuda våra kommuninvånare litteratur och läsglädje. Det är kul att träffa på låntagare som berättar om när de var unga och besökte Bokbåten, och nu kommer de med sina barnbarn och lånar. Bokbåten är en institution i kulturvärlden och jag hoppas att den kan få förbli det!

Läs mer om Bokbåten här, länk öppnas i nytt fönster.

Foto: Bild på Therése Björkman av Carin Fahlen.