Psykolog Björn Hedensjö medverkar i vår digitala konferens ”Hållbara samhällen och bibliotek – Live från Malmö” den 27 maj, där han kommer att prata om hur vi hanterar vår oro kring coronakrisen.

Coronapandemin har ställt mycket på ända för oss, både som individer och som yrkesmänniskor. Vad har du som psykolog reagerat starkast på/blivit mest förvånad över när det gäller människors reaktioner och allmänna hantering av krisen?
– Framför allt är jag imponerad! Både över hur väl folk överlag skött detta med att ta ansvar för sin roll i smittspridning, och över hur snabbt de ställt om på alla möjliga områden, till exempel när det handlar om att jobba digitalt. Jag känner att civilisationen är rätt motståndskraftig, trots allt.

Rent psykologiskt, vad är det allra svåraste för människan att hantera när det gäller en kris av den här typen?
– Kanske att behöva hålla fysiskt och socialt avstånd, vi är ju verkligen sociala varelser och det är svårt att ge upp detta för många av oss. Sedan är det så klart annat som är värre för dem som är direkt drabbade av förlust, till exempel av anhörig eller jobb. Oro för både sjukdom och framtid är andra saker som är svåra att hantera.

Vilka förändringar tror du pandemin och dess konsekvenser kommer att ha på oss som individer på lång sikt?
– På lång sikt är jag inte säker på att vi kommer att märka så himla stora skillnader. Däremot tror jag att den här perioden kan ha varit helt avgörande på individuell nivå för många. Till exempel personer som fått en paus i sina vanliga liv, fått tid att reflektera och helt bytt riktning. Sedan kan ju de ekonomiska konsekvenserna bli svåra och långtgående med allt vad det innebär så klart.

Foto: John Guthed