Läsning måste bli en angelägenhet för hela samhället och stå högt upp på den nya regeringens agenda. Vi förväntar oss därför att Liberalerna, som antingen kommer ingå i eller stödja en moderatledd regering, får med ett krav om bemannade skolbibliotek i den kommande regeringsförklaringen, skriver Svensk biblioteksförenings generalsekreterare Karin Linder i Uppsala Nya Tidning, UNT idag.

Tre dagar innan valet den 11 september inföll Read Hour. På FN:s läskunnighetsdag genomförs sedan några år denna kampanj för att stärka läsningen. Under en timme fylldes sociala medier med bilder på människor som läser själva eller för andra. Att uppmärksamma läsningens betydelse, inte minst betydelsen att läsa för barn, är så klart viktigt.

Här kan du läsa hela debattartikeln, öppnas i nytt fönster!