Elsa Beskow-plaketten 2019 tilldelas illustratören Kristin Lidström för bildromanen Kattvinden.

Juryns motivering:
I Kattvinden – illustrerad av Kristin Lidström och med text av Helena Öberg – får vi följa flickan Manda och hennes farfar mäklaren till en stor förfallen villa.  Där lever det förflutna kvar; starkare än larmet från det pågående andra världskriget hörs rösterna från två lungsjuka pojkar som ödet fört samman. Genom Kristin Lidströms bilder är det som om en film tar vid, svartvit nutid blir till dåtid i färg. Husets historia berättas med poetiska bilder som på pricken fångar tidsandan och 1940-talets elegans. I det rika bildmaterialet finns även konsthistoriska nedslag med referenser och blinkningar till andra konstnärer och med starka symboliska detaljer. Färgstarka bilder flödar över uppslagen, vart och ett som ett konstverk i sig som tillsammans gör läsningen till en stark och oförglömlig upplevelse.

Kristin Lidström (född 1984, uppvuxen i Tibro) avslutade sin utbildning på HDK 2010 och har därefter snabbt etablerat sig som en av de mest innovativa illustratörerna/grafiska formgivarna i Sverige. Tillsammans med författaren Helena Öberg har hon skapat de bildtäta berättelserna Din tur, Adrian (2015) och Kattvinden(2018).

Grattis! Hur känns det?
– Väldigt roligt och hedrande att få bli utvald till ett så fint pris inom barn- och ungdomslitteraturen! Fantastiskt att arbetet med bilderna till Kattvinden hamnar i fokus eftersom jag aldrig tidigare lagt ner så mycket arbetstid och engagemang i något annat enskilt bokprojekt. Jag känner mig oerhört stolt över mitt och Helena Öbergs samarbete tillsammans med Jenny Franke på bokförlaget Mirando.

Vad betyder det här för dig?
Ett erkännande. Jag jobbar inte med bilderböcker eller barnlitteratur till vardags, men bildberättandet finns alltid med på ett eller annat sätt. Att sätta ihop flertalet bilder till en längre berättelse som läses med skriven text är ett tillfredsställande arbete. Slitsamt, men ändå alltid värt insatsen i slutändan. Så ärofullt att vårt arbete uppmärksammas i ett sådant här sammanhang. Kattvinden är en bok där man måste läsa bilder för att förstå hela berättelsen vid sidan av det skrivna ordet. Det är befriande att få samarbeta med människor som tillåter att text och bild är lika mycket värda i en skapandeprocess. Där är Helena och Jenny unika enligt mig.

Du har flera jobb bakom dig som illustratör och bokformgivare, hur kom du in på det?
– Böcker har alltid varit en källa till glädje. Så även bilder. Men jag behöver i regel ord för att skapa bild. Därför valde jag att ägna mig åt redaktionell illustration en tid efter erhållen examen i design från HDK i Göteborg. Även bokformgivning med typografi och form gav mig jobb. När jag kunde kombinera illustration med bokformgivning insåg jag att det var något jag ville ägna mig åt. Så länge det finns kunder som efterfrågar min kompetens så kommer jag fortsätta att ägna mig åt illustration och form till bokjobb.

Vad har du för relation till bibliotek?
– I samband med att jag fick mitt första bibliotekskort som barn lärde jag mig också mitt personnummer. Det är en betydelsefull symbolik: identitet och böcker. Tillhör man den sista generationen som är växte upp utan internet minns man också att det var biblioteket man gick till för att inhämta kunskap. Men det var också en plats för sagor och fantasi tack vare sinnrika bibliotekarier som hade förmågan att leka och gestalta. Idag lånar jag böcker för fullt igen eftersom jag påbörjat en trädgårdsmästarutbildning och inte har all litteratur som krävs. Så trots alla digitala finesser vi omger oss med tror jag inget kan konkurrera ut den fysiska boken. Inte heller de hus som tillhandahåller den.

Jury:
Johanna Andersson, Bäckadalsgymnasiet i Jönköping, ordförande
Mary Ingemansson, Högskolan Kristianstad
Ann-Sofie Falck, bibliotekarie Myndigheten för tillgängliga medier,
Staffan Engstrand, Norrtälje bibliotek
Cissi Rosengren, Biblioteken i Malmö
Catharina Sanjay Ohlsson, Furulundsskolan Halmstad

Elsa Beskow-plaketten instiftades 1958 och utdelas till den konstnär som framställt föregående års bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken. Prissumman är på 25 000 kronor.

Prisceremonin hålls i Svensk biblioteksförenings lokaler i Stockholm torsdag 7 november. Vi ser gärna att ni anmäler er till prisceremonin.
OBS! Det här evenemanget är fullbokat och anmälan är stängd!

Foto: Jimmy Eriksson