Föreningsstyrelsen har efter årsmötet i maj fyra nya ledamöter. Under sommaren presenterar vi dem lite närmre, och idag har turen kommit till ledamoten Eleonor Grenholm.

Vem är du?
– Mitt uppdrag just nu är att vara samordnare för de regionala biblioteksverksamheterna inom projektet Digitalt först med användaren i fokus. Men min grundtjänst finns i Region Uppsala och jag utgår fortfarande därifrån. Har jobbat med regional biblioteksutveckling sedan 2012 och mitt fokus har hela tiden fokuserat kompetens- och verksamhetsutveckling i digitala frågor.

Berätta om ditt engagemang i styrelsen!
– Föreningens förmåga att samla biblioteksbranschen i sin hela bredd är unik. Allt för ofta befinner vi oss i våra organisatoriska silos och jag ser fram emot att arbeta med biblioteksbranschen i hela sin bredd i styrelsen. Jag går igång på lärande- och utvecklingsfrågor och den snabba digitaliseringen är den starkaste förändringskraften just nu. Digitalisering görs bäst tillsammans och här behöver vi samarbeta mera.

Är det något annat du vill att medlemmarna ska känna till om dig?
– Har åkt land och rike runt de senaste åren med Digitalt först. Förra året klockade jag in på över 1500 mil i tjänsten. Detta år har dock SJ:s årskort varit ett riktigt dåligt köp, sedan mars jobbar jag hemifrån. Jag bor i Uppsala med make och tre barn, men just nu klappar hjärtat extra för vårt nya fritidshus i norra Hälsingland där vi fortfarande röjer, lagar och upptäcker vilka bär och blommor som spirar.

Intervjun publicerades först i Biblioteksbladet nr 4 2020.