Medlemmarna Elina Garp och Erika Lundvall har tilldelats priset Guldhatten för sitt arbete med Babybabbel. Båda jobbar på Västerås Stadsbibliotek. De jobbar båda med alla målgrupper, men har huvudfokus på de minsta barnen.

– Det känns spännande och roligt att få Guldhatten! Vi är så glada och stolta över att Babybabbel som språkutvecklande metod och vårt arbete med Babybabbel uppmärksammas. Vi tycker att de minsta barnens språkutveckling är en angelägen och viktig fråga för alla, och den här utmärkelsen ger oss en pepp att fortsätta utveckla vårt arbete med språkutvecklande aktiviteter, säger Elina och Erika.

Babybabbel är en språkutvecklande aktivitet för barn i åldern 0-10 månader och deras vuxna. De träffar samma barn vid fyra tillfällen, där de pratar om olika aspekter av små barns språkutveckling. På träffarna läser och visar de olika böcker, och berättar varför de är bra för just de minsta barnen och vad man själv kan tänka på när man väljer böcker till de minsta.

– Vi pratar om vikten av att läsa, och ger olika lästips och visar olika lästekniker. Vi ger också exempel på vad dagens forskning säger om små barns språkutveckling. De medverkande barnen får även gåvoböcker för att fortsätta läsningen hemma.

Varför startade ni det?
– Vi tyckte att Västerås Stadsbibliotek saknade aktiviteter för de allra minsta, så vi tog på oss att starta något för målgruppen. Ju mer vi läste om de minsta barnen, desto mer intresserade blev vi. Därför startade vi ett projekt för att själva utveckla en bra metod för språkutveckling för barn under 1 år, säger de.

I dagsläget har de Babybabbel på alla Öppna förskolor i Västerås. De har även fått med flera andra engagerade kollegor på tåget, så nu är de sex personer som håller Babybabbel i Västerås, och de har även startat en småbarnsgrupp på biblioteket.

– Målet för oss är att Babybabbel ska fortsätta utvecklas och spridas och att verksamheten för de mindre barnen ska växa i Västerås. Vi vill gärna ha fler samarbeten med andra aktörer inom staden som verkar för små barns språkutveckling. Barnen är ju en prioriterad målgrupp för oss, och vårt mål är att det även ska synas i aktiviteterna vi erbjuder, säger Elina och Erika.

Hur ser framtiden ut?
– Vi har haft lite föreläsningar om Babybabbel som metod, vilket vi hoppas få fortsätta med. Vi vill gärna dela med oss av våra positiva erfarenheter av Babybabbel.  Vi har även medverkat i Bokstart Idélabbet och arbetar för att starta upp ett Bokstartsprojekt i Västerås. Om det är möjligt vet vi inte ännu, men det skulle vara fantastiskt!  Oavsett så kommer vi fortsätta jobba aktivt med Babybabbel, och fortsätta att utveckla konceptet.

Elina och Erika delar priset med Anna Fahlbäck från Linköpings bibliotek, som uppmärksammades för sitt arbete med Äppelhyllor.

Här kan du läsa vår intervju med Anna Fahlbäck, öppnas i nytt fönster!

Foto: Mimmi Söderlund