Svensk biblioteksförening delar ut resestipendier till medlemmar vid två tillfällen per år, och nu har kansliet fattat beslut om höstens stipendiater.

Vi säger grattis till:

• Anna Hällgren, frilansande bibliotekarie, för studieresa till Helsingfors för besök på Bokmässan, Nordisk kulturkontakt, Ordverkstaden, Cityverkstad
  • Sofia Lindblom, Askebyskolans bibliotek i Rinkeby, för resa till ett bibliotek i stadsdelen Giulesti i Bukarest.
  • Västerås stadsbibliotek, för studieresa till Helsingfors nya bibliotek Ode.
  • Maria Olsson Eklund, Urban Studies Master’s Programme, Malmö universitet, för studieresa till Glasgow Women’s Library och Peckham Library i Storbritannien.
  • Gudlaug Hermannsdottir, Internationella engelska skolan i Tyresö, för studiebesök på Saint Wilfrid’s C of E Academy i Blackburn.
  • Elin Lundberg , Mardlen Mirshekari, Marie Leijonhufvud och Lina Björkholtz, Malmö stad, för studieresa till Helsingfors nya bibliotek Ode.
  • Liz Holmgren och Linda Bejerstrand, Örebro universitetsbibliotek, för deltagande i konferensens Health Thechnology Assessment international (HTAi) i Köln.
  • Charlotte Ahlgren, Kungliga biblioteket, för studieresa till Bayrisches Staatsbibliothek i München Tyskland.
  • Moa Kim och Irja Nilsson Löfberg, Göteborgs stad, Hammarkullens bibliotek och Hjällbo bibliotek, för studieresa till Queens Public Library i New York USA.

Nästa deadline för ansökan om resestipendium är 31 mars.

Här kan du läsa mer om våra stipendier