Vi satte oss ner och pratade med utredaren Gustav Fridolin som berättade om delbetänkandet ”Skolbibliotek för bildning och utbildning”. Han besvarade bland annat frågor om hur utredningen tänkt kring kompetens.

Vi pratade även om hur han såg på frågan att i lagen koppla skolbibliotekarietimmar till elevantal och hur central skolledarens roll är. Många av frågorna kom från våra kloka skolbibliotekariemedlemmar.

Vid lunchtid dök sedan den efterlängtade remissen upp i vår maillåda.

– Det blir en väldigt viktig remissomgång och även om man inte är remissinstans så kan man skicka in ett yttrande. Svensk biblioteksförening är remissinstans och svarar givetvis.Vi kommer nu också gå vidare i vårt påverkansarbete genom att kontakta politiker, bland andra de som sitter i riksdagens utbildningsutskott, säger Jenny Nilsson, utredare på Svensk biblioteksförening.

Här kan du se hela samtalet, öppnas i nytt fönster.