Den 8–11 februari äger det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur rum i Eskilstuna. Svensk biblioteksförening deltar genom att arrangera seminariet ”Läsfrämjande eller demokratiarbete – har kommunerna råd med folkbiblioteken?”. Inför seminariet har föreningen gjort ett videoreportage om folkbibliotekens ekonomi.

Folkbibliotekens uppdrag enligt bibliotekslagen är många och breda, men de kan vara svåra att upprätthålla när ekonomin tryter. Svensk biblioteksförening har åkt ner till Mullsjö kommun och Emmaboda kommun, som lägger mindre respektive mer pengar per invånare än genomsnittskommunen enligt en rapport som Svensk biblioteksförening släppte 2021, med siffror från 2019. Se filmen nedan där vi pratar om folkbibliotekens ekonomi med Fredrik Bodin, kultur- och fritidschef i Mullsjö kommun samt Ásdís Paulsdóttir, bibliotekschef i Emmaboda kommun.

Om seminariet

Under Svensk biblioteksförenings seminarium kommer Biblioteksbladets chefredaktör Thord Eriksson att presentera tidningens senaste undersökning om folkbibliotekets ekonomi 2023. Har folkbiblioteken möjlighet att det kommande året bedriva en demokratifrämjande verksamhet med fokus på läsning och prioriterade målgrupper? Presentationen följs upp av ett samtal mellan Thord Eriksson, Torun Boucher (V), kulturborgarråd i Stockholms stad och Erik Peurell, handläggare, SKR. Samtalet leds av Lisa Gemmel, utredare på Svensk biblioteksförening.

Läs mer om seminariet här, länk öppnas i nytt fönster!