Vendela Carlfjord, förbundsordförande för Rädda Barnens Ungdomsförbund, är en av juryledamöterna för vårt barnrättspris Elefanten som delas ut för första gången i november.

Varför är priset Elefanten viktigt?
– Det är lätt hänt att det mest är det dåliga som uppmärksammas i de här frågorna, när barns rättigheter inte tas tillvara, och därför känns det som en bra grej att lyfta fram det positiva som görs också. Barnkonventionen har nu blivit lag och det är helt fantastiskt, och något vi jobbat för i över 10 år. Men inget kommer gratis, inget kommer att förändras över en natt för att det blivit lag. Vuxna som möter barn i sin vardag måste ha kunskap om vad barn har för rättigheter. Därför känns det här som ett viktigt initiativ.

Vad tänkte du när du fick frågan om att ingå i juryn?
– Det var självklart, det lät jättekul. Det känns väldigt passande att jag kan vara med, som en representant för barnen. Jag kommer ju från ett barn- och ungdomsförbund och är vald av barn (som förbundsordförande i Rädda Barnens Ungdomsförbund reds anm).

Vilken roll kan biblioteken spela för barn idag?
– Biblioteken är jätteviktiga. Dels för att det är ett ställe där alla barn är välkomna. Barn har rätt till utbildning och till meningsfull fritid, vilket båda uppfylls där. Där finns närvarande vuxna och det är en kostnadsfri verksamhet som finns till för barn. Det finns ganska få platser där barn är välkomna att bara hänga.

Vad hoppas du på inför juryarbetet?
– Jag hoppas framförallt att barn själva kommer att nominera till det här priset, då skulle priset kännas ännu större. Vi i juryn måste se till att det är enkelt för barn att nominera.