2017 instiftade Bokmässan ett bildningsstipendium på 25 000 kronor. Från i år blir stipendiet ett återkommande inslag på mässan och alla är välkomna att nominera. En jury har nu tillsatts, där Svensk biblioteksförenings ordförande Johanna Hansson ingår.

– Vi behöver främja och stärka personer, organisationer och initiativ som förmår att kombinera klokskap, kunskap och mod. Att få vara med i en jury som ska uppmärksamma bildning är både roligt och viktigt, kommenterar Johanna Hansson.

Stipendiet ska gå till till en person eller organisation som med bildning som verktyg arbetar för att främja kunskap, demokrati och tolerans. 2017 års stipendium tilldelades Lerums gymnasium för deras arbete med att främja dialog mellan skolelever.

Juryn består av:
Katti Hoflin, kulturchef VGR
Mouna Esmailzadeh, läkare, PhD i neurovetenskap och entreprenör
Roger Säljö, doktor i pedagogisk psykologi
Johanna Hansson, ordförande i Svensk biblioteksförening

Stipendiet har sin utgångspunkt i bildning och litteraturens förmåga att låta oss dela en annan persons verklighet, men kommer också att kopplas till varje års tema på Bokmässan. Årets tema är Respekt.

– Bildning utgör samhällets hjärta, lungor och hjärna. Det är med stolthet, glädje och allvar vi fortsätter traditionen som nu dessutom förstärks med en mycket respekterad jury. Tillsammans får vi möjlighet att lyfta viktiga och betydelsefulla bildningsinitiativ med kraft att förändra världen till det bättre, säger Annica Andersson, juryordförande samt ansvarig för skola och bibliotek på Bokmässan, i ett pressmeddelande.

Nominera din kandidat, senast 3 augusti:
Bokmässans nomineringsformulär (nytt fönster)

Fotokollage: Bokmässan