Plakettprisjuryn tar nu emot förslag till nomineringar inom barn- och ungdomslitteratur inför Sveriges biblioteks utmärkelser 2020. Skicka dina förslag senast 22 mars.

Svensk biblioteksförening delar årligen ut Sveriges biblioteks utmärkelser. Tre av priserna, plakettpriserna, går till författare och illustratörer av litteratur för barn och ungdomar. Juryn välkomnar nu förslag till nomineringar från dig som är verksam inom barn- eller skolbibliotek.

Om plakettpriserna
  • Nils Holgersson-plaketten – till författaren av bästa barn- eller ungdomsbok
  • Elsa Beskow-plaketten – till illustratör av bästa svenska bilderbok för barn eller den bäst illustrerade svenska barnboken
  • Carl von Linné-plaketten – till författaren av bästa fackbok

Juryn för barnboksplaketterna består av experter på barns läsning och verksamma inom biblioteksverksamhet för barn och ungdom

Kriterier för nomineringsförslag
  • Föreslå din favorit till respektive pris. Har du svårt att välja, lägg till något förslag.
  • Förslagen ska gälla böcker utgivna 2019 alternativt en författare eller illustratör för dennes livsgärning.
  • Böckerna ska vara svenska originalutgåvor.

Skicka dina förslag senast den 22 mars 2020 via detta formulär:
Nomineringsförslag till plakettpriserna (nytt fönster)

Josefine Johansson och Jonna Björnstjerna mottog förra årets Carl von Linné-plakett.
Foto: Elisabeth Ohlson Wallin