Efter 15 år lägger Peter Alsbjer, medlem i Svensk biblioteksförening och tidigare regionbibliotekarie Örebro län, ner sin blogg Peterals där han har serverat biblioteksrelaterade nyheter, forskning och artiklar.

Varför lägger du ner bloggen?
– Jag går i pension den sista september. Efter det har jag egentligen ingen möjlighet att påverka framtidens biblioteksutveckling. Om jag fortsatt skulle det bli ett tyckande utan ansvar – en bitter gammal man som ingen lyssnar på, typ. Dessutom kommer jag inte att ha tillgång till de professionella nätverk som är nödvändiga för strategisk omvärldsbevakning. Jag vill också påpeka att min bloggande kollega Alastair Creelman lade ner sin blogg Flexsplan med inriktning mot svenska högskolebibliotek för en månad sen – http://flexspan.blogspot.com/ – så det kanske är så att bloggarnas tid är passé.

Hur många läsare har du?
– Det beror hur man räknar. Men, 347 e-postadresser prenumererar på inlägg från bloggen. Samtidigt följer cirka 2 150 sociala medie-konton inläggen via LinkedIn, Twitter och Facebook. Jag gissar det finns lite överlappning här, så siffran ska tas med en nypa salt. Det är på Facebook som reaktionerna på inläggen finns i form av ”likes”.

Vad har varit roligast med att driva bloggen?
– Det roligaste har varit att träffa bloggens läsare och höra vad de reagerat på. När jag presenterat mig i ett par sammanhang har jag fått reaktionen ”Åh, det är du som bloggar!”. En gång var det dåvarande chefen för Köpenhamns bibliotek, en annan gång av det dåvarande kulturministern, Lena Adelsohn Liljeroth. Sedan är det alltid kul att ligga lite före med nyheter inom biblioteksområdet. Ibland när jag läser nyhetsartiklar i fackpressen, så ler jag för mig själv.

Hur kommer det sig att du startade bloggen?
– Omvärldsbevakning är ett viktigt verktyg för oss som jobbar med regional biblioteksverksamhet, att sprida nyheter och sätt att se på bibliotek som testar gränserna för det förgivettagna biblioteksbegreppet blir ett sätt att jobba med verksamhetsutveckling för, i det här fallet, folkbibliotek. Jag har alltid varit nyfiken på gränssnittet mellan biblioteket som idé och den omgivande världen och velat undersöka vad som sker i dessa gränsområden. Jag är inte så intresserad av den ständigt återkommande frågan om ”vad är ett bibliotek?”, jag är mer nyfiken på ”när är ett bibliotek?” eller ”hur är ett bibliotek?”. Jag hoppas att mina inlägg varit grund för professionella samtal om bibliotek på arbetsplatserna. Bloggens slogan, ”Folkbiblioteket är en av folket utvald process för att fördela makten över information, kunskap och upplevelser med och mellan människorna i samhället”, är tänkt att illustrera detta perspektiv.

Foto: Jerry Eriksson.