Vem tycker du har gjort något extraordinärt för att stärka barns rättigheter? Nu har du chans att påverka vem som blir årets Elefanten-vinnare.

Årets barnrättsutmärkelse Elefanten är Svensk biblioteksförenings nyinstiftade pris till den verksamhet eller person som i en bibliotekskontext föredömligt har arbetat med att stärka barns rättigheter, i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter.

Priset tillkom på medlemmars förslag efter en motion till årsmötet 2019 och delades ut för första gången under hösten 2020. Vinnare utses av en jury och priset består av ett diplom.

Skicka in din nominering senast 17 maj till info@svbib.se
Skriv ditt namn, e-postadress och telefonnummer så att vi kan kontakta dig om vi har frågor om din nominering.
Skriv även vad den/de du nominerar har gjort för barns rättigheter och varför du tycker den/de är värda ett pris. Skriv ”nominering Elefanten” i ämnesraden när du mejlar oss med nomineringen.

Arbetar du med barn?

Barn är extra välkomna att nominera till detta pris. Informera gärna om att möjligheten finns, och stötta dem som behöver hjälp att skicka in sin nominering.

Foto: Athanasios Patsias, vinnare av Årets barnrättsutmärkelse Elefanten år 2022.