Det har varit ett händelserikt år men nu går vi på julledighet. Kansliet håller stängt mellan 21 december och 7 januari 2019. Vi på Svensk biblioteksförenings kansli vill tacka alla medlemmar och samarbetspartners för ert engagemang och goda arbete under 2018.

Vi har hunnit med mycket under det gångna året. Under Biblioteksdagarna, som hölls i Stockholm, deltog 600 personer från bibliotekssektorn. Tillsammans med DIK tog vi fram en beräkning av vad det skulle kosta att bemanna alla skolbibliotek i Sverige. Rapporten presenterade vi under Almedalsveckan.

I samband med Bokmässan skrev vi en debattartikel om upphovsrätt. Vi anordnade även en workshop under mässan där vi bjöd in er medlemmar för att arbeta fram konkreta ståndpunkter till den färdiga visionen. Prisceremonin för Sveriges biblioteks utmärkelser hölls i år i Galleri Celsing på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Det bjöds på kloka ord, skratt, musik och poesi, allt under ledning av moderator Lisa Bjurwald. Föreningen skickade även ett remissvar på utkastet till den nationella biblioteksstrategin.

Under 2018 har vi även lånat ut vårt Instagramkonto till medlemmar som har fått visa upp sitt arbete under en vecka. Instagramkontot har, tack vare er, fått över 1 400 nya följare!

– Det har varit ett riktigt bra och händelserikt år för föreningen. Nu ser vi fram emot nästa år då vi bland annat kommer att presentera en vision och en ny struktur för föreningens arbete, säger Karin Linder, generalsekreterare på Svensk biblioteksförening.

Biblioteksdagarna 2019 kommer att hållas i Helsingborg och temat är kompetens. Föreläsare och övrigt programinnehåll kommer att presenteras under våren.

Till nästa års Bokmässa kommer föreningen att samarbeta med bland annat Bokmässan, Västra Götalandsregion, Lärarförbundet och Nordicom om MIK.
Vi kommer också att finns på plats Almedalsveckan i juli.

Detta och mycket annat under 2019!

God jul och gott nytt år!