Årets stora bibliotekskonferens är nu avslutad. Biblioteksdagarna 2023 ägde rum på Linköping Konsert & Kongress, 24–25 maj och lockade över 400 deltagare.

Det var ett soligt och varmt Linköping som välkomnade hela bibliotekssverige till Biblioteksdagarna 2023.

– Stort tack till alla medverkande och deltagare som tillsammans bidragit till en mycket givande konferens. Vi ses i Skellefteå om ett år, säger Björn Orring, t.f. generalsekreterare för Svensk biblioteksförening.

Biblioteksdagarna inleddes med bland annat körsång av damkören Linnéa och därefter höll Svensk biblioteksförenings ordförande Helene Öberg ett inledningstal. Vi fick även en hälsning från kulturminister Parisa Liljestrand. Mikael Sanfridson (S), Linköpings borgmästare, deltog även i öppningsceremonin och talade varmt om Linköping, och hyllade biblioteken samt läsningen.

Här kan du läsa vår sammanfattning av första dagen, länken öppnas i nytt fönster!

Biblioteksdagarna 2023 avslutades med en hälsning från Skellefteå där konferensen kommer att hållas nästa år.

Här kan du läsa vår sammanfattning av andra dagen, länken öppnas i nytt fönster!

Ett stort tack till alla er som deltog i Biblioteksdagarna. Nu gör vi om detta nästa år – vi ses i Skellefteå 22–23 maj 2024!

Svensk biblioteksförenings kansli.